Zapomeňte na míč a na kopačky. Budoucnost sportu patří počítačovým hrám

MAGAZÍN - Sport autor: Petr Widenka

Počítačové hry. Pro někoho ideální způsob jak si oddychnout po těžkém dnu v práci, pro jiného zvrácená úchylka hraničící s duševní nemocí. Ať už stojíte na té či oné straně barikády, realita je taková, že 'pařmenství' už dávno nelze řadit výlučně do kolonky zábava. Bleskový nástup progamingu může totiž v příštích letech redefinovat význam toho, co je obecně chápáno pod pojmem sport.

Fanoušci v Seattlu sledují zápasy ve hře DOTA 2

Fanoušci v Seattlu sledují zápasy ve hře DOTA 2,zdroj: Profimedia.cz

Herní průmysl prošel v posledních 25 letech vskutku velkolepým vývojem, který kráčel ruku v ruce s postupným globálním propojováním celého světa pomocí internetu. Bylo jen otázkou času, kdy se ve virtuální realitě začnou odehrávat první turnaje a soutěže.

A asi nikoho nepřekvapí, že i takzvaný eSport má za sebou bouřlivou genezi, která z něj učinila nejrychleji rostoucí sportovní odvětví 21. století.

Když se kult změní v náboženství

Virtuální kolbiště nabízejí divákovi nejrůznější profesionální soutěže v nepřeberné škále her, z nichž ty nejpopulárnější mají milióny zarytých fanoušků po celém světě.

Ještě v roce 2012 si zálibu v eSportech našlo odhadem na 134 milionů lidí. Už předloni však celková sledovanost překročila laťku 200 milionů a podle předběžných prognóz by se v roce 2017 měla celková základna fanoušků rozrůst až na cifru 335 miliónů.

Hlavním akcelerátorem online soutěžení byl nástup tzv. MOBA her (Multiplayer Online Battle Arena), jejichž vlajkovou lodí je titul League of Legends od americké společnosti Riot Games.

V této hře proti sobě bojují dva týmy po pěti lidech, z nichž každý ovládá jednu postavu vybavenou vlastními speciálními schopnostmi. Cílem je zničit nepřátelskou základnu dříve, než soupeří odpraví tu vaši.

První světový šampionát v League of Legends se konal v roce 2011. Tehdy bylo v banku 'pouhých' 100 tisíc dolarů, přičemž polovina této sumy putovala na konto vítězného družstva. Ale už o dva roky později si vítězové odnesli jeden milión dolarů a celou událost sledovalo na 32 miliónů diváků.

Takoví obyčejní hrdinové

V čem vlastně tkví popularita eSportů? Předně počítačové hry už dávno nejsou jen otázkou několika podivínů, jako tomu bylo ještě v devadesátých letech. Virtuální radovánky se staly masovou záležitostí a dnes jsou stejně běžné, jako třeba sledování televize.

V tradičních sportech jako je hokej, basketbal nebo box se na nejvyšší úrovni mísí kombinace skvělých fyzických předpokladů, mimořádného talentu a dlouhodobého tréninku. Proto nám výkony těch nejlepších atletů mohou připadat až nadlidské a na hony vzdálené možnostem běžného smrtelníka.

eSport je na tom jinak. Hráči sice oslňují fanoušky fantastickou předvídavostí a briskními reflexy, ale pořád se chovají a vypadají jako lidé, které běžně potkáváte na ulici. Nesoulad mezi divákem a samotným hráčem je tak minimální.

Za titulem třeba i v pyžamu

Pominout nesmíme ani to, že v propojení pasivní a aktivní zábavy se virtuálnímu světu nemůže žádný sport ani zdaleka rovnat. Kupříkladu většina diváků, kteří si naladili mistrovství světa v League of Legends, tuto hru skutečně hraje. To jim dává možnost nahlédnout za oponu profesionálního soutěžení a lépe tak pochopit, co obnáší cesta za úspěchem v jejich oblíbené gamese.

Teď si to zkuste dát do kontrastu třeba s v česku populárním hokejem nebo biatlonem – kolik lidí tyto sporty sleduje, a kolik z nich je aktivně provozuje? Prostě je vždy jednodušší hodnotit něco, s čím máme sami vlastní zkušenosti.

Posledním bodem je dostupnost. Nezáleží na tom, jestli jste ještě školou povinní nebo už vám táhne na šedesát, do virtuálního světa se můžete ponořit takřka v jakémkoliv věku. Stačí vám jen počítač, trocha volného času a už si můžete užívat dobrodružství dle vlastního výběru. A to vše můžete praktikovat v pohodlí svého domova.

 

Tagy: počítačové hry progaming sport a rekreace Dota 2 League of Legends

Zdroje: Vlastní