Ani zraněná ruka Zapletala nezastavila. Na rallye Africa Race dojel druhý
17. 1. 2017 – 13:28 | Auto-moto | roj | Diskuze:

Celý závod absolvoval automobilový jezdec Miroslav Zapletal s pohmožděnou rukou, každý den mu v cíli nasazovali sádru. I přesto dojel zkušený pilot v soutěži Africa Eco Race, který vede po stopách původní dakarské rallye, celkově druhý. Porazili ho jen ruský závodník Vladimir Vasiljev.
"Musím přiznat, že z rallye jsem měl určité obavy a respekt. Na Eco Race jsem byl předtím dvakrát a vždy jsem skončil v Mauritánii s porouchaným autem. Obával jsem se, aby to už nebylo trochu prokletí," uvedl Zapletal na úterní tiskové konferenci v Praze.
Jeden velký problém musel řešit hned na začátku, neboť si značně pohmoždil zápěstí pravé ruky. "Byl jsem v bivaku na vyšetření u doktora a ten hned říkal, že to není dobré, a dostal jsem sádru. Nechtěl jsem ale končit, tak jsme se dohodli, že si ji ráno zkusím sundat a pojedu s tejpem," řekl Zapletal, jenž tak v úvodu řídil pouze levou rukou a pravou používal jen k řazení. "V cíli mi pak vždycky opět dali sádru, takže to vypadalo trochu komicky," podotkl s úsměvem.
Zdravotní problém však nebyl to jediné, co pilot Offroadsport týmu musel řešit. "Mám zkušenosti z jihoamerického Dakaru i dalších závodů, že lze závodit, když to člověk pojme s rozumem. My jsme přesto v Africe každý den řešili nějaký problém - zapadli jsme, měli dva defekty, měli navigační problém. Bez problémů to bylo až poslední den," řekl Zapletal, jenž závodil se slovenským navigátorem Markem Sýkorou.
Zná všechny tři slavné dálkové rallye
Zapletal patří mezi jezdce dálkových rallye, kteří si vyzkoušeli slavný Dakar v Africe, jeho pokračovatele v Jižní Americe i závod Africa Eco Race. Může tak porovnávat. "Po sportovní stránce jsou oba závody, Dakar i Eco Race, rovnocenné. Je to jen otázka srdce, kde se člověku více líbí. Je to ale dálkový závod a musíte se koncentrovat jen na kilometry, které mě čekají. Neberu to jako projížďku, ale jako sport. Nekochám se krajinou kolem sebe," podotkl.
Závodění v Africe ale považuje za uživatelsky příjemnější. "Je tam málo přejezdů, startovali jsme v devět a ve čtyři odpoledne jsme byli zpět v bivaku. V Jižní Americe je to složitější a i trať je tam problematičtější. Není tam tolik prostoru," uvedl Zapletal, který v roce 2009 obsadil na Dakaru sedmé místo mezi automobily. Je tak držitelem nejlepšího českého výsledku v této kategorii.
V jeho dílně vznikla základ Prokopova vozu
Na jakém závodě se objeví příště, to podle něj záleží hodně na partnerech. Zapletal totiž se svým týmem vždy zajišťuje i dalšího závodníka, na Rallye Dakar v minulosti například bývalého skvělého skokana na lyžích Adama Malysze z Polska.
"Osobně si tak neurčuji, kde pojedu. Já auta vyrábím a starám se i o servis. Když někoho takového získám, tak se ho ani nesnažím ovlivňovat. Je ale pravda, že mediálně zajímavější je klasický Dakar, což je obchodní značka, která se nedá porovnávat s africkou," řekl Zapletal, v jehož dílně vznikl i základ vozu, se kterým letos na Dakaru úspěšně startoval Martin Prokop.
Zapletal si uvědomuje, že letos jedenáctý Prokop má potenciál jeho maximum překonat. Možná i proto by s ním rád poměřil v příštím roce síly přímo na trati.
"Přeji mu, aby uspěl. Má před sebou velkou budoucnost. Bylo by ale příjemné do toho i něco říct, i když už je to pár let, co jsem takhle uspěl. Chtěl bych v přímém souboji ukázat, že ještě mám co říct. Loni mezi námi bylo asi sedm minut," dodal Zapletal, který na Dakaru 2016 skončil šestnáctý.