Dnes je sobota 10. května 2025., Svátek má Blažena
Počasí dnes 2°C Zataženo

Historický úspěch Čechů na Dakaru! V elitní desítce etapy jsou čtyři posádky

13. 1. 2017 – 9:09 | Auto-moto | roj | Diskuze:

Historický úspěch Čechů na Dakaru! V elitní desítce etapy jsou čtyři posádky
Motocyklista Ondřej Kmylčiw byl na pátém mezičasu nejrychlejší, nakonec dojel devátý | zdroj: Profimedia

Devátá odložená etapa Rallye Dakar českým závodníkům jednoznačně sedla. Automobilový jezdec Martin Prokop a motocyklista Ondřej Kmylčiw dojeli na devátém místě, což je pro ně dosud nejlepší výsledek. Dařilo se tradičně i kamioňákům, Martin Macík dojel osmý a Aleš Loprais pátý a patří mu tak celkové desáté místo právě před Macíkem. 

Po druhém neplánovaném dnu volna si Prokop s fordem o jedno místo vylepšil maximum z loňské druhé etapy. Na 449 kilometrech rychlostní zkoušky na trase z Chilecita do San Juanu v Argentině byl po pozdější revizi výsledků o téměř 40 minut pomalejší než francouzský vítěz a nový lídr pořadí Stéphane Peterhansel.

"Dneska nejtěžší etapa. Úplně likvidační terén po většině z 450 kilometrů. Jsem fyzicky na dně. Shrek (vůz) je slušně dobitej, ale zvládl to na jedničku," ulevil si na facebooku Prokop, který se v celkovém pořadí posunul už na třinácté místo. Od elitní desítky jej dělí patnáct minut.

Během etapy spadl do díry, potkal zraněného motorkáře, u něhož už byla helikoptéra, a nevyhnulo se mu ani bloudění. "Škoda, že jsme se zase ztratili. Je vidět že Shrek dokáže jet svižně v každým terénu. Druhá část byla sice rychlejší, ale úplně likvidační pro naše těla a auto. Bolí mě úplně všechno. Kluci si střihnou několikátou noční v kuse a já se zkusím konečně vyspat," uvedl Prokop.

Původně byl autorem nejrychlejšího času jiný Francouz Sébastien Loeb, pořadatelé ale odepsali rekordmanovi v počtu triumfů v Rallye Dakar Peterhanselovi ztrátu, kterou po kolizi s motocyklistou nabral čekáním na pomoc. Vrátil se díky tomu i do čela celkové klasifikace a vede před devítinásobným mistrem světa v klasické rallye s náskokem necelých šesti minut.

Klymčiw byl na pátém mezičase dokonce nejrychlejší

Jednatřicetiletý Klymčiw se ve čtvrtek za řídítky husqvarny dlouho držel i v elitní trojici a na pátém mezičasu byl dokonce nejrychlejší, až v závěru ztratil. Za vítězným Michaelem Metgem zaostal o 10 minut a 17 sekund, Francouz ale později inkasoval hodinovou penalizaci. Etapový triumf tak připadl Joanu Barredovi ze Španělska.

Klymčiw byl v předchozích sedmi odjetých etapách na letošním Dakaru nejlépe sedmnáctý, jeho osobním maximem bylo 16. místo z předloňska. Tentokrát získal i skalp vedoucího jezdce průběžného pořadí Sama Sunderlanda z Velké Británie a je v neoficiálním celkovém pořadí třináctý. Při třetí účasti na jihoamerické rallye může vylepšit 20. místo z roku 2015. Vloni po těžké nehodě závod nedokončil.

Ze soutěže ve čtvrtek odstoupil dosud druhý Chilan Pablo Quintanilla, který při pádu utrpěl otřes mozku. Sunderland tak vede klasifikaci dvě etapy před cílem s půlhodinovým náskokem.

Do čela hodnocení kamionů se po druhém triumfu vrátil poprvé od 3. etapy Eduard Nikolajev. Loprais uzavírá desítku se ztrátou dva a tři čtvrtě hodiny.

Kolomý čtyři hodiny opravoval motor, českou jedničkou je tak Loprais

Dosud osmý Martin Kolomý přišel po technických problémech o reálnou šanci na umístění v elitní desítce. S posádkou musel čtyři hodiny opravovat chlazení motoru a místo útoku na přední pozice se propadl až na 16. místo.

"Ze začátku nám trať hodně vyhovovala, ale pak se nám zastavilo auto. Měli jsme problém se zadřeným ložiskem šponováku řemenice. Odstavilo nás to na dlouho, protože jsme museli vyměnit ložiska," popsal Kolomý. Navíc musel zpočátku čekat, až se motor ochladí.

"Dojezd jsme pak pojali už jako testování na příští rok. Otestovali jsme slušně i auto, protože Martin za to opravdu vzal," řekl navigátor René Kilian. Kolomý zajel další dva waypointy v nejrychlejším čase a po zbylé se držel mezi nejrychlejší pěticí.

Do pozice nejlepšího českého pilota kamionu se tak posunul Kolomého týmový kolega z Buggyry Aleš Loprais. Dvě etapy před cílem je desátý. "Začátek byl super, naprosto ideální pro podvozek Tatra. Chtěl jsem to dojet na pódiovém umístění, což se dařilo, ale pak co čert nechtěl, přišel opět problém se servem. Tentokrát nám ale kámen ustřelil hadici a museli jsme dvanáct až patnáct minut spravovat," uvedl Loprais po pátém čase v etapě.

Osmý byl Macík, také se posunul před Kolomého a celkově je dvanáctý. "Na začátku jsme se párkrát ztratili, stejně jako asi dalších dvacet posádek. Bohužel jsme v totálně rozbitém řečišti utrpěli defekt a nakonec jsme museli měnit kolo," popsal Macík s tím, že pořád chce útočit na desítku. "Budeme stahovat dál," řekl odhodlaně pilot týmu Big Shock Racing.

Zdroje:

Předchozí článek

Čechům hrozí sankce. Pokud Američanům nevydají hackera

Následující článek

Poslanci válčí s Nejvyšším kontrolním úřadem. Politiky do vedení NKÚ schvalují, experty odmítají