Po nadějném začátku přišlo kruté vystřízlivění. Ferrari se znovu utápí v krizi
Do nové sezony světového šampionátu vozů formule 1 vstupovalo Ferrari s jasným cílem – atakovat nejvyšší příčky. Navzdory siláckým řečem a slibům zaznívajícím čas od času z Maranella se však již v polovině sezony zdá být jasné, že se situace během zimní přestávky příliš nezměnila. Mercedes nadále dominuje dění na závodní trati a rudé vozy stále zaostávají.
Úvod ročníku přitom nezastihl Ferrari ve špatné formě. Třetí místo z Velké ceny Austrálie, v níž Sebastian Vettel dlouho sahal po vítězství, dávalo důvod k mírnému optimismu a italský tým na tento výsledek dokázal v dalších závodech navázat sérií umístění na stupních vítězů, o něž se rovným dílem podělili oba jezdci stáje.
Po květnové Velké ceně Španělska však následoval výsledkový propad a Ferrari poměrně záhy přepustilo pozici druhého týmu za Mercedesem nenápadnému Red Bullu, na nějž v současnosti ztrácí čtrnáct bodů.
Sezona se nevyvíjí nejlépe zejména pro Sebastiana Vettela, třetího muže celkového pořadí loňského šampionátu. Zatímco loni zaznamenal devětadvacetiletý Němec dvě vítězství a z TOP 5 vypadl jen ve Velké ceně Belgie, letos zůstává jeho maximem trojice druhých míst, přičemž stejný počet závodů nedokončil. Do konce sezony sice ještě zbývá deset Velkých cen, proti případnému vítězství "Seba" v některé z nich ale mluví skutečnost, že v posledních týdnech před letní přestávkou měla forma Ferrari výrazně sestupnou tendenci.
V hlavní roli nefunkční strategie a poruchové převodovky
Nutno podotknout, že o lepší bilanci čtyřnásobného světového šampiona připravila jeho vlastní stáj. Sebastian Vettel totiž mohl vyhrát jak úvodní Velkou cenu Austrálie, tak červnovou Velkou cenu Kanady. V obou závodech však Ferrari sáhlo po riskantní alternativní strategii a doslova tak darovalo vítězství Mercedesu. Zatímco v Melbourne nakonec zvítězil Nico Rosberg a v Montrealu jeho týmový kolega Lewis Hamilton, Vettel se musel spokojit se třetím, resp. druhým místem.
K strategickým přešlapům, kterých se italská stáj v letošní sezoně dopustila, lze navíc přičíst i Vettelovu prasklou pneumatiku z Velké ceny Rakouska. Tentokrát bylo Ferrari příliš optimistické v otázce předpokládané výdrže měkké sady pneumatik Pirelli – a Němec slibně rozjetý závod na Red Bull Ringu nedokončil. Nelze se proto divit tomu, že Vettel evidentně ztratil důvěru v strategie italských inženýrů a ve Velké ceně Německa neuposlechl přímý příkaz týmu, aby zajel do boxů k časné výměně pneumatik.
Ferrari se ale v letošním roce musí potýkat i s většími problémy, než je jeho evidentní neschopnost přijít s fungující strategií. Ačkoliv se monopostu Ferrari SF-16H nedá upřít výkonná pohonná jednotka, v ostatních oblastech za svými největšími soupeři výrazně zaostává.
Achillovou patou italského týmu se ukazují být poruchové převodovky. Kvůli jejich předčasné výměně (jedna převodovka by měla jezdci vydržet pro šest závodních víkendů) přišel Sebastian Vettel o pět pozic na startovním roštu v Rusku, Rakousku i ve Velké Británii. Alarmující je, že Ferrari zatím neodhalilo příčinu problému.
Vrátí se do Maranella Ross Brawn?
Během letní přestávky se italský tým navíc bude muset vyrovnat s odchodem svého technického ředitele Jamese Allisona. Uznávaný britský odborník na aerodynamiku se rozhodl Ferrari, se kterým měl platnou smlouvu až do konce roku 2017, opustit po náhlém úmrtí své manželky.
Ve funkci by ho měl nahradit dosavadní ředitel vývoje pohonných jednotek Mattia Binotto, jehož hlavním úkolem bude zvrátit souboj o druhé místo v Poháru konstruktérů ve prospěch maranellského týmu. Současnou výkonnostní ztrátu na Red Bull totiž zavinila zejména absence vývoje monopostu Ferrari po Velké ceně Španělska.
Z dlouhodobého hlediska se však nabízejí i jiné alternativy obsazení uvolněné pozice technického ředitele. Ihned po potvrzení odchodu Allisona začala některá média spekulovat o možném návratu Rosse Brawna, jenž se před lety výrazně podílel na úspěchu Michaela Schumachera a v roli majitele stejnojmenné stáje i na mistrovském titulu Jensona Buttona z roku 2009.
Možnost vzájemné spolupráce však následně vyloučil jak šéf týmu Sergio Marchionne, tak i sám Brawn, pravděpodobněji se proto jeví příchod nynějšího technického ředitele Toro Rosso Jamese Keye.
Ferrari stojí před obtížnou volbou
Ačkoliv Ferrari zatím oficiálně mlčí, již po nepříliš úspěšné Velké ceně Maďarska se paddockem formule 1 nesla informace, že se italský tým rozhodl odepsat letošní ročník a veškeré své prostředky využít pro vývoj monopostu pro rok 2017.
V situaci, kdy Kimi Räikkönen i Sebastian Vettel ztrácejí na jezdce Mercedesu více než devadesát bodů, by to vlastně bylo pochopitelné rozhodnutí, naskýtá se však otázka, nakolik by se další "předčasně ukončená" sezona podepsala na morálce týmu, který na výraznější úspěch čeká téměř deset let. Jisté je, že Sergia Marchionneho nečeká lehké rozhodnutí.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,200 | 25,320 |
USD | 24,020 | 24,200 |