Velkou cenu Evropy ovládl Rosberg, Hamilton na stupně vítězů nedosáhl
19. 6. 2016 – 17:35 | Auto-moto | Redakce Sport.Tiscali.cz | Diskuze:

Německý pilot Nico Rosberg z Mercedesu jednoznačně ovládl Velkou cenu Evropy, kterou poprvé v historii hostilo ázerbajdžánské Baku. Za vedoucím mužem průběžného pořadí letošního ročníku formule 1 dojel Sebastian Vettel s Ferrari, na stupních vítězů pak německé duo doplnil Mexičan Sergio Pérez z týmu Force India.
Rosberg, kterému nevyšly předchozí tři závody, si připsal páté vítězství v sezoně a vede seriál o 24 bodů před týmovým kolegou Britem Lewisem Hamiltonem. Úřadujícímu mistru světa se nepovedla sobotní kvalifikace a po startu z desátého místa a potížích v průběhu závodu se musel spokojit s pátou příčkou. Vettel na třetím místě celkové klasifikace zaostává za Rosbergem po osmi závodech již o 45 bodů.
Zatímco Rosberg suverénně získal v sobotu pole position a dnes si rovněž dominantním způsobem dojel pro devatenácté vítězství v kariéře s náskokem více než 16 sekund, Hamilton se na trati v historickém centru Baku trápil. Značnou část závodu nemohl jet na plný výkon kvůli špatnému nastavení. Trojnásobný mistr světa si dlouho nevěděl rady, jak systém přepnout, a tým mu podle nových pravidel nesměl při konverzaci vysílačkou poradit. I když se mu pak povedlo problém vyřešit, z pátého místa už se neposunul.
Podle šéfa týmu Tota Wolffa měli stejné potíže oba jezdci Mercedesu, Rosbergovi se je však povedlo vyřešit rychleji. "Lewisovi to trvalo dvanáct kol," řekl Wolff. Nestěžoval si, že Hamiltonovi nemohli z depa poradit. "Ta omezení pro komunikaci vysílačkou máme proto, aby závody nebyly tak předvídatelné a neřídili je inženýři."
Britský pilot si posteskl, že ho potíže připravily o možnost závodit. "To je škoda. Chtěl jsem závodit, a kdybych to byl schopný vyřešit, mohl bych dohnat kluky vepředu a být součástí toho představení," řekl vítěz předchozích dvou závodů Monaku a Kanadě.
Podle svých slov neměl tušení, co bylo špatně. "Je tam tolik různých nastavení motoru, vůbec jsem nevěděl. Prostě chyběl výkon," konstatoval. "Nic jsem s tím neudělal, spravilo se to samo."
Zákaz poskytovat jezdcům instrukce se mu nelíbí. "Nevidím v tom žádnou výhodu. FIA udělala z formule 1 tak technickou záležitost, že máme 100 nebo 200 různých variant a nemám šanci zjistit, v čem je problém," řekl Hamilton.
O informace během závod marně žádal i Räikkönen. "Řekli byste, že je povoleno říct 'ano' nebo 'ne', ale není to tak," uvedl bývalý mistr světa, který dostal pětisekundovou penalizaci za přejetí bílé čáry vyznačující vjezd do boxů. "Tomuhle pravidlu nerozumím, nic z toho nemáte. Jsem trochu zklamaný, byl to složitý týden. Žádná velká zábava, ale ani žádná katastrofa."
Na úkor Räikkönena se podruhé v sezoně prosadil na stupně vítězů Pérez, který skončil třetí i na jiném městském okruhu v Monaku. Mexický jezdec překvapil už druhým místem v kvalifikaci, kvůli výměně převodovky však startoval až ze sedmé pozice.