Letošní Dakar začne likvidačním týdnem. Pomůžou hory
26. 11. 2016 – 13:10 | Auto-moto | von | Diskuze:

Pořadatelé 39. ročníku slavného závodu Rallye Dakar připravili pro účastníky extrémně těžký závod. Sedm dní stráví ve vysokohorském prostředí, kde je čeká šest etap v nadmořské výšce přesahující 3500 metrů. Čeští jezdci proto chystají speciální přípravu, při níž využijí i kyslíkové stany.
Bližší informace o trati 39. ročníku legendární soutěže pořadatelé zveřejnili teprve ve středu, již dříve bylo ale jasné, že se pojede v horách v Argentině i v Bolívii. V La Pazu, nejvýše položeném hlavním městě na světě, jezdci stráví i jediný volný den rallye.
"První týden bude vyloženě likvidační. Organizátoři chtějí vytřídit startovní pole. V minulém ročníku skoro všichni dojeli do cíle a bylo vidět, že s tím nebyli spokojeni. A je vidět, že to chtějí změnit," řekl ČTK Prokop, který letos skončil při premiéře čtrnáctý mezi automobily.
"Hory ve spojení s počasím jezdce hodně prověří a já si myslím, že to bude zásadní. Proto chci ve výšce strávit nějaký čas tréninkem, aby to nebyl handicap. Když je člověku blbě a hlava nefunguje dobře, tak to nejde. Já doufám, že tomu alespoň trochu pomůžu," uvedl Prokop.
Společně s rakouskou navigátorkou Ilkou Minorovou proto v prosinci odletí trénovat do Colorada. "Hledal jsem místo, kde je člověk 24 hodin denně ve vysoké nadmořské výšce, což jsem v Evropě nenašel. A chtěli jsme někam do civilizovaného světa a ne do Ruska nebo do Afriky. Budeme bydlet ve 2500 metrech a chodit trénovat ještě výše," řekl Prokop.
Češi už hypoxický stan znají
Na tréninkový kemp se chystá i pilot kamionu Liaz Macík, jenž ale zůstane v Evropě. "Chtěl jsem letět do Jižní Ameriky do And. Tam jsou hotelové komplexy i nad třemi tisíci, ale to bohužel nejde. Finančně i časově je to zbytečně náročné. Proto se chystám do Livigna," uvedl Macík. Italské středisko si vybral i proto, že je tam rallyeová dráha, na které může trénovat s vozem kategorie WRC.
Další čeští účastníci Rallye Dakar spoléhají zejména na kyslíkové stany. V domácím prostředí v nich spí například piloti kamionů Aleš Loprais, Martin Kolomý nebo motocyklisté David Pabiška a Ondřej Klymčiw. "Hypoxický stan jsem používal v přípravě již loni a výška mi pak nevadila. Nebylo mi zle. Proto to využívám i letos a dal jsem tomu ještě o měsíc více," řekl Pabiška, který jednu část přípravy má za sebou a na další se chystá v příštích dnech.