Dnes je neděle 24. ledna 2021., Svátek má Milena
Počasí dnes -1°C Smíšené přeháňky

Sázka na Hondu nevyšla. McLaren zažívá nejhorší sezónu ve své historii

Sázka na Hondu nevyšla. McLaren zažívá nejhorší sezónu ve své historii
Grand Prix ve Španělsku, #14 Fernando Alonso (ESP, McLaren Honda) | zdroj: Profimedia.cz

S osmi získanými Poháry konstruktérů je sice McLaren třetím nejúspěšnějším týmem v historii formule 1, naposledy se však z titulu radoval v roce 1998. Trpkou příchuť měl pro britský tým zejména rok 2007, kdy byl jejich monopost MP4/22 patrně nejrychlejším vozem startovního pole, jenže ani osm vítězství a dalších šestnáct účastí na pódiu nepřineslo McLarenu vytoužený titul. Mohla za to účast týmu ve špionážní aféře Spygate, za níž byl McLaren potrestán finanční pokutou a diskvalifikací z Poháru konstruktérů. McLaren si částečně spravil chuť hned v následující sezóně, kdy Lewis Hamilton získal svůj první mistrovský titul mezi jezdci, jenže mezi konstruktéry se opět radovalo Ferrari.

Rok 2008 je navíc zatím posledním, kdy McLaren skutečně bojoval o některý z mistrovských titulů. V posledních letech totiž v případě britské stáje platí, že každá nová sezóna je ještě o něco horší než ta předchozí. Dokud se McLaren pohyboval mezi nejlepší trojicí celkového pořadí, dalo se ještě mluvit o menším výpadku formy, v posledních dvou sezónách se však jeho maximem stala konečná pátá pozice.

Požadované výsledky nepřinesl ani loňský návrat Rona Dennise na pozici výkonného ředitele skupiny McLaren, na níž ho během roku 2012 vystřídal Martin Whitmarsh. Cestou z vleklé krize se mělo stát obnovené partnerství s Hondou jako výhradním dodavatelem motorů.

Spolupráce s Hondou ostatně není pro McLaren ničím novým. Přelom osmdesátých a devadesátých let dvacátého století definovala absolutní převaha britského týmu s japonským pohonem, která vyústila v zisk čtyř mistrovských titulů mezi jezdci i týmy. Honda se ve formuli 1 dvakrát (1964-1968, 2006-2008) pokoušela uspět také s vlastním týmem, v této roli se jí však příliš nedařilo, což na konci roku 2008 vedlo k jejímu odchodu z formule 1. Nástupcem japonské automobilky se stal tým Brawn GP, jenž se šasi Hondy a motorem Mercedesu kraloval sezóně 2009. 

Trápení britského týmu pokračuje 

Návrat k úspěšné minulosti však vždy nemusí být tou nejlepší cestou, a to obzvlášť v momentu, kdy je současná formule 1 pro Hondu velkou neznámou. McLaren se o tom mohl přesvědčit již během předsezónních testů, jejichž valnou část strávil v garáži. A když už se konečně dostal na trať, postaral se o trochu vzrušení prostřednictvím patrně nejzáhadnější nehody, která se kdy ve formuli 1 stala.

Pro britský tým však znamenala další komplikace, protože vyřadila Fernanda Alonsa z dalšího testování i úvodního závodu sezóny. Ačkoliv výsledky testů jen málokdy ukáží skutečné rozložení sil startovního pole a výkon McLarenu zlehčoval sám Ron Dennis, odborná veřejnost díky nim rychle nabyla přesvědčení, že by bylo menším zázrakem, pokud by McLaren dokázal dokončit australský závod.

V kvalifikaci na Velkou cenu Austrálie obsadili jezdci McLarenu 17. a 18. pozici, což vzhledem ke spíše symbolické účasti týmu Manor znamenalo start z poslední řady startovního roštu. Alarmující však byla hlavně skutečnost, že sedmnáctý Jenson Button dosáhl času 1:31,422, zatímco desátý Pastor Maldonado (Lotus) zajel čas 1:29,480 a vítězný Lewis Hamilton dokonce 1:26,327.

Do cíle Velké ceny Austrálie následně dojel pouze Jenson Button a k výraznějšímu zlepšení spolehlivosti vozu nedošlo ani v následujících závodech. Jediným závodem, jehož cílem projely oba vozy McLarenu, tak zatím zůstává dubnová Velká cena Číny.

Nejlepšího výsledku McLarenu v této sezóně dosáhl ve Velké ceně Bahrajnu Fernando Alonso, když dokázal porazit oba vozy Manoru, Force Indie, Sauberu a Lotus Pastora Maldonada. Ani Španělovo jedenácté místo z tohoto závodu však McLarenu nepřineslo žádné body, což již nyní získalo aktuální sezóně přívlastek nejhorší sezóny v dlouhé historii týmu, jenž se šampionátu účastní od roku 1966.

Například v loňském roce měla stáj ve stejné fázi sezóny na svém kontě celkem 43 bodů a jejím maximem bylo třetí místo Jensona Buttona v úvodní Velké ceně Austrálie.

Zkušení jezdci, špatný motor?

Jen těžko lze z rozpačitého vstupu týmu do nové sezóny vinit jeho jezdce. Po dlouhém zvažování všech hledisek se loni nejvyšší vedení McLarenu i Hondy rozhodlo upřednostnit léta zkušeností před dravostí mládí a angažovalo nejstarší jezdeckou dvojici startovního pole. Jenson Button je pilotem, jenž se během celé své kariéry těší pověsti jezdce s mimořádným citem pro chování pneumatik.

Ačkoliv je za jeho šest let starým titulem mistra světa nutné hledat spíše tehdejší nedostižitelnost monopostu Brawn BGP 001 než Britovo jezdecké mistrovství, ten je ve svých 35 letech (a po více než 250 odjetých závodech) mimořádně zkušeným a spolehlivým pilotem, který se jezdeckých chyb dopouští jen zcela výjimečně.

Jen o osmnáct měsíců mladší Fernando Alonso, dvojnásobný mistr světa z let 2004 a 2005, je v mnoha ohledech Buttonovým pravým opakem. Pochybování o jeho jezdeckém umění by bylo neodpustitelným rouháním, Španěl je pravidelně fanoušky i odborníky označován za nejvšestrannějšího pilota současné formule 1.

Stejně jako kdysi Senna nebo Schumacher je však Alonso zároveň pilotem, který se pro dosažení vlastních cílů neštítí jít přes mrtvoly. Jeho účast v tzv. Spygate mu získala nálepku jezdce, jenž podrazil vlastní tým, a v dobrém na něj nevzpomíná ani většina jeho bývalých týmových kolegů.

Chybu je tak nutné hledat zejména u hybridní pohonné jednotky Hondy, která musí pracovat v režimu omezeného výkonu, protože v opačném případě docházelo k výraznému přehřívání kinetického motorgenerátoru.

Sám šéf McLarenu Éric Boullier však v jednom z březnových rozhovorů přiznal, že za špatnou výkonnost monopostu MP4-30 nemohou jen problémy a syrovost motorů japonské automobilky: "Nemyslím si, že bychom měli vítězné auto a že tak špatný je pouze motor. Ze simulací sice víme, že auto je ve srovnání s loňským rokem dobré, ale také víme, že vylepšení aerodynamiky a dynamiky, která můžeme na vůz nasadit v několika příštích měsících, jsou obrovská."

Dokáže McLaren v letošní sezóně bodovat?

Do konce letošní sezóny stále zbývá patnáct závodů a vedení McLarenu zatím nechce letošní sezónu definitivně odepsat.

Ačkoliv McLaren za poslední dva měsíce ani zdaleka nepředvedl takové zlepšení, jaké od něj jeho konkurence i fanoušci očekávali, Fernando Alonso zůstává optimistou: "Ve Španělsku naše simulace ukazovaly až do odstoupení deváté místo, takže už tu byla první šance získat body. V Monaku bude druhá. Od této chvíle budeme v příštích dvou nebo třech závodech vždy na hranici 10. místa. Doufejme, že po Rakousku to bude jistější – naším cílem by mělo být sedmé nebo osmé místo. Pro závěrečnou část šampionátu – i když je to velmi ambiciózní cíl, jsem optimistický – musíme být blízko pódiového umístění."

Se svým týmovým kolegou však nesouhlasí Jenson Button, který po Velké ceně Španělska neskrýval své rozladění: "Prvních 30 kol bylo asi nejděsivějších 30 kol v mém životě. Po dnešku už vůbec v letošní sezóně neočekávám body, snad ale tohle byla jen výjimka."

Podle španělského listu Marca měl navíc jeden z inženýrů Hondy Ryo Mukomota tvrdit, že jejich pohonná jednotka bude schopna vyhrávat závody až v roce 2017 a k žádnému výraznějšímu zlepšení výkonu McLarenu by tak nemělo dojít ani v příští sezóně.

Ačkoliv Honda záhy obvinila španělský list z toho, že si celou věc vymyslel, semínko pochyb o konkurenceschopnosti motoru japonské automobilky v příštím roce už bylo zaseto. A z toho rozhodně nemůže mít vedení McLarenu radost. 

Počet získaných Pohárů konstruktérů
Podle týmů Podle motorů
1. Ferrari 16 1. Ferrari 16
2. Williams 9 2. Renault 12
3. McLaren 8 3. Ford 10
4. Lotus 7 4. Honda 6
5. Red Bull 4 5. Climax 4
Zdroje:
Vlastní

Kurzy

Finance

Kurzovní lístek: Exchange s.r.o.

EUR 26,080 26,160
USD 21,450 21,570
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma