Nahradí nudu chaos? Formule 1 chce zavést nový formát kvalifikace

- Auto-moto autor: Tereza Polaczyková

Královna motoristických disciplín se v posledních letech potýká s výrazným odlivem diváckého zájmu. Podle mnohých za to může především její předvídatelnost. A tak jen pár dní poté, co Bernie Ecclestone prohlásil, že formule 1 je nyní nejhorší v historii, přispěchala Strategická skupina F1 s návrhem, který by měl vést k zatraktivnění závodů. 

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek,zdroj: Profimedia.cz

Již od letošní Velké ceny Austrálie by tak měl doznat změny formát sobotní kvalifikace, jež by měl být eliminační a jezdci by proto vypadávali postupně.

Návrh počítá s tím, že do poslední části kvalifikace by nově postoupilo osm vozů místo dosavadních deseti a v posledních 90 sekundách kvalifikace by o pole-position bojovali pouze dva nejrychlejší jezdci. Mluví se i o tom, že vedoucí muž průběžného pořadí šampionátu jezdců by byl během kvalifikace znevýhodněn mírnou časovou penalizací.

Odsouhlasení nového formátu kvalifikace Světovou radou motorsportu na jejím nejbližším zasedání by mělo být pouhou formalitou, snaha o změnu formátu kvalifikace se však nesetkala s velkým pochopením ze strany jezdců, kteří se domnívají, že se kvalifikace změní v chaos.

Problematická je i skutečnost, že v návrhu není vyřešeno, jak by kvalifikace pokračovala, pokud by její průběh narušil déšť či technické problémy některého z vozů.

„Jsem si jistý, že to způsobí chaos,“ myslí si Brazilec Felipe Massa, jenž ve 34 letech patří k nejzkušenějším členům startovního pole, „Auta, která by se měla kvalifikovat vpředu, mohou mít nějaký problém a pak budou muset startovat zezadu. Teoreticky to tedy může být zajímavější, ale nejsem si zatím jistý tím, že jde o změnu k lepšímu.“

 „Přečetl jsem si ten návrh a nepochopil jsem ho. Možná to znamená, že je to příliš komplikované,“ obává se pro změnu Carlos Sainz, „Pokud nám to zajistí zajímavější závody, tak prosím. Jen doufám, že lidé, kteří nesledují formuli 1 pravidelně a zapnou v neděli televizi, pochopí, co se na trati děje.“

Najdou se však i tací, kteří si od zavedení eliminačního systému hodně slibují. Patří k nim například někdejší trojnásobný světový šampion a člen představenstva Mercedesu Niki Lauda: „Je to dobrý krok, protože znamená víc aut na trati. Z mého úhlu pohledu bylo vždy nejhorší právě to, že probíhá kvalifikace, diváci jsou na tribunách nebo před televizí, ale nikdo nejezdí. Nový návrh se dá lehce realizovat a je to dobrá věc.“

Strategická skupina F1 a Komise F1 se původně chtěly domluvit i na dalších změnách pravidel pro sezony 2016 a 2017, dokázaly však odsouhlasit pouze zavedení ocenění „driver of the day award“ (jezdec dne), o jehož vítězi rozhodne hlasování fanoušků. 

Tagy: Formule 1

Zdroje: Vlastní