Zelenou kupředu! Formule E vyhlásila válku královně motosportu

MAGAZÍN - Auto-moto autor: Petr Widenka

Královně motosportu v posledních letech povážlivě dochází dech. Ze závodních tratí jakoby se vytratil punc napětí a soutěživosti, a kdysi adrenalinovou jízdu tak nahradilo něco na způsob dvouhodinové reklamy na velmi silná sedativa. Formule 1 se transformovala do podoby zpolitizovaného molochu, který jakoby jen čekal na to, až jeho místo zaujme někdo mladší a silnější. Bude to Formule E?

Lucas di Grassi během předváděcí akce v Las Vegas, leden 2014

Lucas di Grassi během předváděcí akce v Las Vegas, leden 2014,zdroj: Profimedia.cz

Při zběžném pohledu na monoposty Formule E se může zdát, že jde o pouhou kopii jejich populárnějších "bratříčků". Je tady ale jeden klíčový rozdíl – v  soutěži, která má za sebou teprve svůj první ročník, usedají závodníci do strojů, které jsou plně poháněné elektrickou energií.

Kromě tradičních úkolů, v jejichž splnění doufá každý podnik, který se jednoho dne chce honosit přídomkem "úspěšný" – totiž nalákat fanoušky a sponzory – si zakladatele Formule E kladou za cíl i další dva úkoly. Tím prvním je nabídnout ideální testovací prostředí pro vývoj nových technologií, které se za správné konstelace hvězd mohou proměnit v masově vyráběné produkty.

Tím druhým a zároveň klíčovým je pak snaha přesvědčit širokou veřejnost, že elektrická vozidla nemusejí být nutně pouze hračkami v rukou několika nadšenců, ale jednoho dne se mohou stát dopravním prostředkem, který běžně vídáme na našich silnicích.

Mám takový sen…

Jednou z předních tváří nového projektu je britský podnikatel, vizionář a dobrodruh Richard Branson, zakladatel mezinárodního konglomerátu Virgin Group. Rodák z Londýna je přesvědčen, že Formule E pomůže urychlit vývoj energeticky úspornějších elektrických technologií, které budou šetrnější k přírodnímu prostředí a zároveň zmírní závislost moderního světa na fosilních palivech.

"Díky Formuli E je zelená energie sexy. Před deseti, dvaceti lety byla vozidla poháněná elektřinou považována za nevzhledné příšery, o jejichž koupi by uvažoval jen naprostý blázen. Ale dnes se lidé mohou pokochat nádhernými hybridními stroji, zkonstruovanými s grácií a elegancí, které by mohly být impulsem k technologické revoluci, kterou tento svět tak nutně potřebuje. A bude to vzrušující revoluce," řekl Branson, majitel týmu Virgin Racing.

"Formule E není žádná krátkodobá záležitost. Její popularita bude růst stejným způsobem, jakým roste zájem lidí o zelené energie. Dejte na mně – do dvaceti let se úplně přestanou vyrábět vozidla, která nejsou napájena bateriemi. Prostor pro Formuli 1 tady zůstane, ale myslím si, že za čtyři až pět let bude naše soutěž populárnější a sledovanější," dodal.

Jeden hloupý bod

Premiérový ročník Formule E odstartoval loni v září v čínském Pekingu a postupně zavítal do dalších devíti velkoměst napříč celou planetou. Závodilo se třeba v Buenos Aires, Miami, Berlině nebo Moskvě. Závěrečné dva podniky pak hostil Londýn.

O vyrovnanosti celé soutěže hovoří už jen to, že 11 závodů vyhrálo sedm různých jezdců a celkový šampión Nelson Piquet Jr. předčil svého rivala Sébastiena Buemiho o pouhý jeden jediný bod.

V porovnání s Formulí 1 totiž týmy ve Formuli E využívaly totožný, standardizovaný monopost – design, motor, kola, pneumatiky – to vše muselo odpovídat jednotnému návrhu.

Závodilo se ve stroji Spark-Renault SRT-01E, vyrobeném z uhlíkových vláken, hliníku a kevlaru. Se zrychlením z 0-100 km/h za tři vteřiny a maximální rychlostí 225 km/h rozhodně nejde o žádnou "motorizovanou stařenku".

Navíc díky relativně nízkému hluku a absenci zplodin se závody Formule E mohly konat přímo v samotných městech místo na klasických závodních tratích, což je samo o sobě divácky daleko atraktivnější.

Od následujícího ročníku, který odstartuje tuto sobotu, už budou moci všechny týmy a jejich dodavatelé pracovat na vylepšeních původního prototypu. Některé věci zůstanou neměnné a povinné pro každé vozidlo, jiné - jako motor, převodovka nebo chladicí systém - se mohou měnit.

A bude to stačit?

Inspirovat lidi po celém světě, aby se zalíbením sledovali závody elektrických vozidel, patří k základním úkolům, které musí Formule E zvládnout.

Slabý zájem ze strany veřejnosti povede k tomu, že výrobci budou méně motivovaní k vývoji a produkci vlastních elektromobilů, protože po nich nebude dostatečná poptávka.

"Formule E ukázala celému světu, že tyto vozy jsou životaschopnou alternativou k tradičním autům, která jsou stále závislá na fosilních palivech," věří britský herec Robert Llewellyn (zdravíme fanoušky Červeného Trpaslíka).

Redaktor časopisu Motorsport Magazine Damien Smith už takovým optimismem nehýří. Podle něj si Formule 1 v nejbližších letech udrží své dominantní postavení.

"Lidé, kteří mají k motosportu blízko, zůstávají skeptičtí. Bude zájem ze strany výrobců automobilů a sponzorů dostatečně silný, aby udržel tento podnik v chodu? Na rozdíl od jiných sérií, jež se v minulosti pokusily prorazit, se Formule E vydala jinou, „zelenou“ cestou. Díky tomu má v rukávu několik es, které jí možná udrží nad vodou," řekl.

"Na závody v Londýně se přišlo podívat kolem 60 tisíc lidí. Ale tato série má před sebou ještě hodně dlouhou cestu, aby mohla v globálním měřítku konkurovat Formuli 1. A povede se jí to vůbec někdy? Zatím trpí příliš mnoha nedostatky, aby na to mohla vůbec pomýšlet," podotkl Smith, ale zároveň dodal: "Formuli E lze zatím považovat za vítanou alternativu, která vrátila závody do měst a díky tišším monopostům nabízí příjemnější prostředí pro ty, kteří motosport sledují jen svátečně."

Tweetuj jako o život!

Aby se Formule E co nejvíce přiblížila mladší generaci, odkojené na sociálních sítích, nabídla divákům po celém světě koncept tzv. FanBoostu. Fanoušci mohou dát hlas svému oblíbenému jezdci, který pak v průběhu závodu může v libovolný moment využít pětivteřinový rychlostní bonus. Je v tom ale jeden háček – touto výsadou se mohou pyšnit pouze ti závodníci, kteří v hlasování obsadí první tři příčky. 

Díky FanBoostu tak mohou i sami diváci ovlivnit výsledek závodu, což Formuli E staví do pozice zcela nevšedního a unikátního projektu, který sází nejen na schopnosti samotných jezdců a jejich týmů, ale zároveň se snaží budovat bližší vazby mezi závodníky a jejich fanoušky.

Někteří lidé tento koncept kritizují, protože podle jejich názoru porušuje pravidla rovné hry a zvýhodňuje jedny na úkor druhých. Ať už je pravda na kterékoliv straně, klíčovou informací zůstává to, že FanBoost si velmi rychle vybudoval solidní základnu svých vyznavačů.

„Tato soutěž se zcela nepokrytě staví na stranu šetrnějšího přístupu k životnímu prostředí, což je samo o sobě skvělé. Navíc povýšila vztah mezi fanoušky a jezdci na úplně novou úroveň. Diváci mohou prostřednictvím svých mobilních telefonů nebo tabletů přímo komunikovat se závodníky, a využívat doplňky jakým je třeba FanBoost,“ řekl Graeme Davison, viceprezident technologického oddělení ve společnosti Qualcomm, která se v sérii Formule E aktivně angažuje..

Zábava a výzkum v jednom

Zatímco diváci se chtějí závody Formule E především bavit, výrobcům by měla nová série nabídnout ideální prostředí pro výzkum a testování nových technologií, které by mohly v příštích letech odstartovat revoluci v automobilovém průmyslu.

"Již dnes vyrábíme bezdrátové nabíječky pro menší produkty, jakými jsou třeba smartphony. Stačí položit váš telefon na speciální podložku a on se začne automaticky nabíjet. Podobným způsobem – samozřejmě s přispěním většího množství energie – lze napájet i elektrická vozidla," vysvětloval Davidson.

Závodní tratě ve Formuli E brázdí nejen bateriemi poháněné monoposty, ale na podobném principu fungují i bezpečnostní vozidla třídy BMW i8. Dokud nejsou jejich řidiči nuceni zasáhnout do průběhu závodu, jsou tyto automobily napojeny na bezdrátový systém nabíjení, jejichž dodavatelem je právě společnost Qualcomm.

"Tato technologie bude u elektromobilů budoucnosti zcela běžná. Lidé jsou od přírody velmi líní tvorové. Máme ve zvyku přijet domů, zaparkovat a odejít. To vás logicky přivádí k myšlence, že když své vozidlo právě nevyužíváte, jednoduše ho připojíte k systému napájení, a když potřebujete vyrazit na cestu, tak ho stejně snadným způsobem zase odpojíte," dodal Davidson.

Globální potenciál

Formule E stále trpí mnoha neduhy. Předně 200-kilowattové baterie udrží vozidla v chodu jen po dobu 25 až 30 minut, což nejen zkracuje délku každého závodu, ale zároveň přináší dosti bizarní scenérie ze zastávkových boxů. Zatímco ve Formuli 1 dochází pouze ke klasickému přezutí pneumatik, ve Formuli E musejí jezdci přesedlat do zcela nového vozu.

Stejně tak onen důraz na šetrný přístup k životnímu prostředí může u někoho vyvolat maximálně tak salvy upřímného smíchu, protože i přes krásná a šlechetná slova musíme mít na paměti, že v globálním měřítku při výrobě elektrické energie stále převažují fosilní paliva.

Formule E má ale i přesto nakročeno k tomu, aby ve světě motosportu vyvolala pořádný rozruch. Úvodní ročník nabídl až nečekaně dramatickou podívanou, kterou zpestřili i bývalí jezdci Formule 1 (Jarno Trulli, Nick Heidfeld, Lucas di Grassi, Nelson Picquet).

Technologie baterií a dalších komponentů se bude nadále zlepšovat, koncept FanBoostu byl rozhodně krok správným směrem.

Nová soutěž získává plusové body také svou jednoduchostí. Závody jsou krátké a vozidla vyrovnaná, což podporuje prvek přirozené soutěživosti. Člověk se s novou sérií dokáže ztotožnit během pár minut, a pokud vás neodradí zvuková stránka, pak vám Formule E nabídne všechno, co od pořádných závodů očekáváte. A co se z Formule 1 už dávno vytratilo.

Tagy: Formule 1 Formule E

Zdroje: Vlastní,CNET